Ιαν 15

Δελτίο τύπου για την ολοκλήρωση της Πρωτοβουλίας

Τετάρτη, 15 Ιανουαρίου 2014

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

285,042 Ευρωπαίοι πολίτες θέλουν η ΕΕ να συζητήσει το Βασικό Εισόδημα
 

Η Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών (ECI)1 για ένα Βασικό Εισόδημα Χωρίς Όρους (UBI)2 τελείωσε και επισήμως την Τρίτη, 17 Ιανουαρίου στις 11:59μμ, αφού συνέλεξε τουλάχιστον3 285,042 δηλώσεις στήριξης από Ευρωπαίους πολίτες σε 28 χώρες. Δεν πέτυχε, όμως, να συλλέξει το ένα εκατομμύριο υπογραφές που απαιτούνται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ΕΕ) για να συζητηθεί το UBI ως μία νέα μορφή κοινωνικής πρόνοιας.

“Θέλουμε να ευχαριστήσουμε κάθε υποστηρικτή που υπέγραψε ή διέδωσε την πρωτοβουλία μας,” δήλωσε ο Klaus Sambor (Αυστρία), γενικός διοργανωτής της επιτροπής που συντόνισε την πρωτοβουλία σε 28 Ευρωπαϊκές χώρες.

Απότομη αύξηση υπογραφών την τελευταία στιγμή

Τις τελευταίες εβδομάδες υπήρξε μεγάλη αύξηση της υποστήριξης (δείτε συνημμένο γραφικό). Μόνο στην Βουλγαρία συνελέγησαν 30.000 υπογραφές τις τελευταίες 5 ημέρες, χάρη σε μία εντυπωσιακή προώθηση από το ηγετικό συνδικάτο εμπορίου της Βουλγαρίας, το CITUB. “Η περίπτωση της Βουλγαρίας αντικατοπτρίζει την γενική αύξηση του ενδιαφέροντος για το βασικό εισόδημα που οδήγησε σε κάλυψη από μεγάλα Ευρωπαϊκά μέσα ενημέρωσης,” δήλωσε ο Martin Jordo (υπεύθυνος τύπου, Σουηδία). Η Le Monde, το BBC, η El Mundo, η Huffington Post, το Al-Jazeera, το RT’s Keiser Report, η Πορτογαλική και η Βουλγαρική τηλεόραση έκαναν ρεπορτάζ σχετικά με το χωρίς όρους βασικό εισόδημα και την σχετική Ευρωπαϊκή πρωτοβουλία.

Αν και δεν επιτεύχθηκε ο επίσημος στόχος, υπάρχουν αρκετοί λόγοι που οι υποστηρικτές ενός δικαιότερου και απλούστερου κοινωνικού ασφαλιστικού συστήματος είναι ευχαριστημένοι. Έξι χώρες – Βουλγαρία, Σλοβενία, Κροατία, Βέλγιο, Ολλανδία και Εσθονία – έφτασαν το όριο των υπογραφών και μία, η Ουγγαρία, έφτασε πολύ κοντά. “Αυτό το  ECI ήταν μόνο η αρχή ενός Ευρωπαϊκού κινήματος προς ένα πανευρωπαϊκό βασικό εισόδημα,” δήλωσε ο Klaus Sambor. Νέες ομάδες δημιουργήθηκαν σε πολλές χώρες για να στηρίξουν την καμπάνια και τα υπάρχοντα δίκτυα για το UBI ενισχύθηκαν από αυτό.

“Η δυναμική που δημιουργήθηκε το 2013 θα συνεχίσει και στο 2014 να προωθεί το χωρίς όρους βασικό εισόδημα,” επιβεβαίωσε ο Stanislas Jourdan, οργανωτής της καμπάνιας ECI στην Γαλλία. Ένα νέο, πανευρωπαϊκό δίκτυο έχει δημιουργηθεί για να κυνηγήσει τον ίδιο στόχο – να προωθήσει την πρακτικότητα και τα οφέλη της εφαρμογής ενός Πανευρωπαϊκού UBI.

Η διαδικασία του ECI είναι προς το παρόν ‘δυσκίνητη’

Οι διοργανωτές δεν προτίθενται να ξεκινήσουν άλλο ένα ECI μέσα το 2014. “Οι κανόνες που ισχύουν είναι πολύ δυσκίνητοι για ομάδες βάσης σαν τις δικές μας,” εξηγεί ο Stanislas Jourdan. Οι διοργανωτές σημείωσαν ότι έχασαν δύο μήνες λόγο προβλημάτων με την υλοποίηση του επιγραμμικού συστήματος συλλογής υπογραφών, αποτέλεσμα των πολύπλοκων κανόνων για ECI. Η αίτηση για επιμήκυνση της πρωτοβουλίας, δεν έγινε δεκτή από την ΕΕ, αν και αντίστοιχες επιμηκύνσεις είχαν επιτραπεί για άλλες πρωτοβουλίες στο παρελθόν.

“Μπορεί να σκεφτούμε να χρησιμοποιήσουμε ξανά το ECI στο μέλλον, αν απλοποιηθούν οι κανόνες και επιτρέπουν καλύτερη προετοιμασία της ημέρας εκκίνησης συλλογής υπογραφών” είπε ο Jourdan. Ανέφερε το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση σχεδιάζει την αναδιαμόρφωση της διαδικασίας του ECI μέχρι το 2015.

Σχεδιασμοί για το μέλλον

Για να δείξουν την δημοτικότητα τις ιδέας του βασικού εισοδήματος και για να δείξουν τις αδυναμίες του συστήματος συλλογής υπογραφών του ECI, οι διοργανωτές ξεκίνησαν μία διαδικτυακή αίτηση σε συνεργασία με το Avaaz.org, την κορυφαία ιστοσελίδα πολιτικών αιτήσεων στον κόσμο. Μπορείτε να την βρείτε στην διεύθυνση:
http://www.avaaz.org/our_chance_to_end_poverty_PR.

"Θέλουμε να δουλέψουμε με τους κανόνες του ECI, που υποτίθεται επιτρέπει 12 μήνες στους διοργανωτές να συλλέξουν τις υπογραφές,” εξήγησε ο Koen van Haalen (συντονιστής συλλογής υπογραφών, Ολλανδία). “Τα συνδυαστικά αποτελέσματα θα παραδοθούν σε αρχές της Ε.Ε. καθώς και σε πολιτικούς για να στηρίξουμε τον ισχυρισμό μας ότι αναδύεται ευρεία υποστήριξη για το UBI.” Οι διοργανωτές επίσης ερευνούν το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσουν τις υπογραφές που έχουν συλλεχθεί κατά την διάρκεια του ECI για μία αίτηση προς την Ευρωβουλή.

Οι διοργανωτές αυτού του ECI θα ξεκινήσουν μία νέα Ευρωπαϊκή καμπάνια πριν από τις Ευρωεκλογές του Μαΐου. Επίσης είναι προγραμματισμένο να ξεκινήσουν εθνικές καμπάνιες και σε αρκετές χώρες, ταυτόχρονα..

Περισσότερες δράσεις θα ανακοινωθούν από την ιστοσελίδα της πρωτοβουλίας: www.basicincome.gr και την σελίδα στο Facebook: www.facebook.com/basicincomegr.

Το υλικό και οι εικόνες που είναι διαθέσιμες σε αυτές τις σελίδες μπορούν να χρησιμοποιηθούν ελεύθερα.
Επικοινωνία:
info@www.basicincome.gr

 

Επεξηγηματικές σημειώσεις::

1) Η Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών θεσμοθετήθηκε από την συνθήκη της Λισαβόνας ως ένας τρόπος να δοθεί φωνή στους απλούς πολίτες σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Κάθε μία, πρέπει να συλλέξει ένα εκατομμύριο υπογραφές με επιβεβαιωμένα ονόματα, διευθύνσεις και, ανάλογα με την χώρα, ημερομηνίες γέννησης και αριθμούς ταυτότητας, με τουλάχιστον 7 χώρες να συμμετέχουν με ένα ποσοστό  στις υπογραφές, ορισμένο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Μετά την αίτηση στην ΕΕ για την εκκίνηση ενός ECI, η ημερομηνία έναρξης τίθεται την ημέρα της έγκρισης του ECI από την ΕΕ, άσχετα αν το πολύπλοκο σύστημα συλλογής υπογραφών είναι έτοιμο ή έχει εγκριθεί από την ΕΕ και τις αρμόδιες  αρχές κάθε χώρας. Ούτε οι αιτήσεις σε χαρτί δεν ήταν έτοιμες πριν το επιγραμμικό σύστημα ξεκινήσει. Στην περίπτωση του ECI για το Βασικό Εισόδημα Χωρίς Όρους, η διαδικασία αυτή πήρε δύο μήνες μετά την επίσημη ημερομηνία έναρξης.

2) Το Βασικό Εισόδημα Χωρίς Όρους (UBI) είναι μία επαναλαμβανόμενη, καθολική πληρωμή, ως ατομικό δικαίωμα, χωρίς όρους και προϋποθέσεις όπως ύψος εισοδήματος ή εργασιακή κατάσταση ή οποιαδήποτε παροχή άλλης υπηρεσίας ως αντάλλαγμα. Είναι επίσης αρκετά υψηλό ώστε να επιτρέπει την συμμετοχή στην κοινωνία με αξιοπρέπεια. Οι υποστηρικτές του συχνά τονίζουν την απλότητα, την έλλειψη του κοινωνικού στίγματος και την μεγαλύτερη  εισοδηματική ισότητα, ως θετικά του UBI. Αρκετές πιλοτικές μελέτες σε όλο τον κόσμο έχουν δείξει ότι το UBI, όπου έχει δοκιμαστεί, φέρνει μεγαλύτερα επίπεδα οικονομικής δραστηριότητας, καλύτερη σίτιση και καλύτερη κατάσταση υγείας, αυξάνει την συμμετοχή στην παιδεία και στην κοινότητα.

3) Η επιβεβαίωση και η παραβολή των υπογραφών που συλλέχθηκαν επιγραμμικά ή σε χαρτί δεν θα έχει τελειώσει μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου.

 

finalGraph

Δεκ 19

Τελική ευθεία για το Βασικό Εισόδημα.

Απομένουν 26 μέρες για την ολοκλήρωση της φάσης συλλογής υπογραφών. Χρειαζόμαστε λοιπόν την βοήθειά σας για να κάνουμε ένα τελικό… σπριντ. 

Όσοι έχετε ιστοσελίδες που μπορείτε να βάλετε ένα banner επιλέξτε ένα από τα παρακάτω και βάλτε το με σύνδεσμο στο http://sign.basicincome.gr

BasicIncome160x160 BasicIncome728x90

Επίσης αν θέλετε να βάλετε κάποιο άρθρο, στείλτε μας email στο info@www.basicincome.gr για να σας προωθήσουμε μία επιλογή.

Ευχαριστούμε,

Η Ελληνική ομάδα για το Βασικό Εισόδημα.

Νοέ 28

31 Ευρωβουλευτές καλούν για υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Πρωτοβουλίας Πολιτών για το Χωρίς Προϋποθέσεις Βασικό Εισόδημα!

Στις 28 Νοεμβρίου, 24 μέλη της Ευρωβουλής από 11 διαφορετικές Ευρωπαϊκές χώρες υιοθέτησαν μία κοινή δήλωση όπου εκφράζουν την υποστήριξή τους στην Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών (ECI) για το Χωρίς Προϋποθέσεις Βασικό Εισόδημα. Η πρωτοβουλία καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να μελετήσει την ιδέα της μεταρρύθμισης της τρέχουσας συμφωνίας για την πρόνοια και κοινωνική ασφάλιση σε εθνικό επίπεδο, προς την εφαρμογή ενός βασικού εισοδήματος χωρίς προϋποθέσεις (UBI).

Το UBI είναι μία τακτική πληρωμή σε κάθε άνθρωπο χωρίς καμία προϋπόθεση ή εργασιακή κατάσταση. Θα πρέπει να είναι αρκετά υψηλό ώστε να εγγυάται μία αξιοπρεπή ύπαρξη. Θα αφήνει τους ανθρώπους να κάνουν αποφάσεις για την ζωή τους χωρίς τον φόβο της απόλυτης φτώχειας. Θα λειτουργεί ως δίχτυ ασφαλείας για τον αυξανόμενο αριθμό ανθρώπων που έχουν βραχυχρόνιες συμβάσεις εργασίας, ή είναι άνεργοι, καθώς και για όσους ξεκινάνε την δική τους επιχείρηση.

Αρκετά σχήματα χρηματοδότησης έχουν προταθεί κατά την διάρκεια των τελευταίων ετών σε διάφορες χώρες. Η Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία για το UBI ζητά να γίνουν επιπλέον μελέτες σε Ευρωπαϊκό επίπεδο.

Οι Ευρωβουλευτές ζητούν από όλους τους Ευρωπαίους να στηρίξουν αυτή την πρωτοβουλία. Όλοι οι Ευρωπαίοι πολίτες με δικαίωμα ψήφου μπορούν να υπογράψουν το ECI είτε μέσω διαδικτύου (http://sign.basicincome2013.eu) ή σε χαρτί. Ένα εκατομμύριο υπογραφές χρειάζονται  μέχρι τις 14 Ιανουαρίου του 2014 ώστε να βεβαιωθούμε ότι θα φτάσει στο γραφείο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Τα σύγχρονα συστήματα κοινωνικής ασφάλισης είναι ανεπαρκή και εξευτελιστικά όταν προσπαθούν να αντιμετωπίσουν τα αίτια της φτώχειας, τονίζουν οι Ευρωβουλευτές.

"Το  Βασικό Εισόδημα Χωρίς Προϋποθέσεις θα μετασχημάτιζε την κοινωνική ασφάλιση από ένα σύστημα αποζημίωσης σε ένα σύστημα χειραφέτησης, το οποίο εμπιστεύεται τους πολίτες να κάνουν τις δικές τους επιλογές, και δεν τους στιγματίζει εξαιτίας των προσωπικών τους καταστάσεων.," λέει η δήλωση.

"Πιστεύουμε ότι είναι επειγόντως αναγκαία μια νέα μορφή κοινωνικής ασφάλισης /…/ Καθώς τα συστήματα κοινωνικής ασφάλισης στα κράτη εξαρτώνται όλο και περισσότερο από προϋποθέσεις και θέτουν εξαιρέσεις, υπονομεύουν την προσωπική αξιοπρέπεια, βάζουν φραγμούς στην κοινωνική συμμετοχή και βαθαίνουν τις διαχωριστικές γραμμές μεταξύ κρατών αλλά και μέσα στα κράτη."

Είπαν επίσης ότι αυτή η νέα μορφή κοινωνικής ασφάλισης είναι απλούστερη από τα υπάρχοντα( συχνά χαοτικά και επιβαρυντικά) συστήματα θα βοηθήσει στην εξισορρόπηση των εισοδηματικών ανισοτήτων και θα μπορούσε να βοηθήσει στην άμβλυνση των κοινωνικών και φυλετικών εντάσεων που προκαλούνται από την οικονομική μετανάστευση.

Η δήλωση έχει υπογραφεί από τους (ακολουθούν ονόματα Ευρωβουλευτών):

Martin EHRENHAUSER, Ανεξάρτητος (Αυστρία)
Phillippe LAMBERTS,    Πράσινοι (Βέλγιο)
Nikola    VULJANIĆ, Left (Κροατία)
Tarja CRONBERG, Πράσινοι (Φιλανδία)
Satu HASSI, Πράσινοι (Φιλανδία)
Catherine GREZE, Πράσινοι (Γαλλία)
Eva JOLY, Πράσινοι (Γαλλία)
José BOVÉ, Πράσινοι (Γαλλία)
Karima    DELLI, Πράσινοι (Γαλλία)
Malika    BENARAB-ATTOU, Πράσινοι (Γαλλία)
Michèle RIVASI, Πράσινοι (Γαλλία)
Gerald    HÄFNER, Πράσινοι (Γερμανία)
Ska KELLER, Πράσινοι (Γερμανία)
Νίκος Χρυσόγελος, Πράσινοι (Ελλάδα)
Brian  CROWLEY, Συμ.Φιλελευθέρων (Ιρλανδία)
Emer     COSTELLO, Σοσιαλδημοκράτες (Ιρλανδία)
Liam    AYLWARD, Συμ.Φιλελευθέρων (Ιρλανδία)
Nessa     CHILDERS, Ανεξάρτητος (Ιρλανδία)
Sean KELLY, Χριστιανοδημοκράτες (Ιρλανδία)
Pat the Cope Callagher, Συμ.Φιλελευθέρων (Ιρλανδία)
Georges BACH, Χριστιανοδημοκράτες  (Λουξεμβούργο)
Claude TURMES, Πράσινοι (Λουξεμβούργο)
Carl SCHLYTER, Πράσινοι (Σουηδία)
Jean LAMBERT, Πράσινοι (Ηνωμένο Βασίλειο)

 

[Ενημέρωση 29/11] οι Olga SEHNALOVÁ, Keith TAYLOR, Bart STAES και Yves COCHET επίσης στήριξαν την πρωτοβουλία μας.


[Ενημέρωση 30/11] προστέθηκε η Isabelle DURANT 


[Ενημέρωση 05/12] Οι Jean-Paul BESSET και Nicole KIIL-NIELSEN έδωσαν την στήριξή τους.

Νοέ 14

Δελτίο Τύπου για το Βασικό Εισόδημα

Όταν η ελευθερία συναντά την Δικαιοσύνη!
Η υπογραφή σου μπορεί να βοηθήσει:

Στις 28 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης βρίσκεται σε εξέλιξη από τον Μάρτιο του 2013 η Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών με στόχο τη συλλογή ενός εκατομμυρίου υπογραφών, μέχρι τις 14 Ιανουαρίου 2014, απαραίτητες για την μελέτη σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Επιτροπής και Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου της δυνατότητας εφαρμογής του θεσμού του Βασικού Εισοδήματος στις χώρες της Ευρώπης. Μέχρι σήμερα έχουμε συλλέξει 130.723 υπογραφές σε όλη την ένωση μόνο με την χρήση κοινωνικών δικτύων.
              
Βασικό Εισόδημα είναι ένα εισόδημα που παρέχεται σε όλους ατομικά, χωρίς προϋποθέσεις και χωρίς εισοδηματικά κριτήρια ή υποχρέωση εγγραφής σε ταμείο ανεργίας. Η ιδέα του βασικού εισοδήματος δεν είναι νέα, αλλά τα τελευταία χρόνια έχει συζητηθεί περισσότερο από ποτέ και έχει εφαρμοστεί πιλοτικά σε διάφορα μέρη του κόσμου. 

Το Βασικό εισόδημα δεν είναι επίδομα είναι ανθρώπινο δικαίωμα γι’ αυτό και δεν υπάρχουν κριτήρια.  Δεν θα αντικαταστήσει την εργασία αντίθετα θα μπορέσει να καλύψει κάποιες βασικές ανάγκες όλων μας και άρα να μας προσφέρει ασφάλεια και ελευθερία στις επιλογές μας. Θα δώσει κίνητρα σε όλους μας να γίνουμε πιο αποδοτικοί, πιο ευτυχισμένοι, πιο ενεργοί πολίτες!

Εμείς, στην πρωτοβουλία, πιστεύουμε ότι είναι ο δρόμος για να εξαφανίσουμε την απόλυτη φτώχεια και να μειώσουμε τις ανισότητες και τις αδικίες του σημερινού οικονομικού συστήματος. 

Πληροφορίες για το Βασικό Εισόδημα, καθώς και απαντήσεις σε απορίες, μπορούν όλοι να διαβάσουν στον ιστότοπο της πρωτοβουλίας, www.basicincome.gr. 

Υπογραφές συλλέγονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή με απόλυτα ασφαλή τρόπο για τα προσωπικά δεδομένα και όποιος ενδιαφέρεται μπορεί να υπογράψει στο sign.basicincome2013.eu . 

Η Ελληνική ομάδα για το Βασικό Εισόδημα.

basicincome

 

Νοέ 01

Δέκα συν ένας λόγοι για να στηρίξουμε το Βασικό Εισόδημα

υπογραφές5-11-20131 ) Το βασικό εισόδημα θα μας βοηθήσει να επανεξετάσουμε το πώς και γιατί δουλεύουμε.
Θα μας επιτρέψει να εκπαιδευόμαστε σωστά , να επιλέγουμε πραγματικά αυτό που θέλουμε να κάνουμε στη ζωή μας και παράλληλα να ζούμε με ασφάλεια, γνωρίζοντας ότι θα έχουμε αρκετά χρήματα για να διατηρήσουμε ένα αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης. Επομένως θα βοηθήσει τον καθένα μας να αποφασίσει τι είναι αυτό που πραγματικά θέλει να κάνει και άρα να επιλέξει την εργασία που τον γεμίζει.
Τι σημαίνει αυτό?
Ότι θα σπουδάζουμε αυτό που επιθυμούμε-Θα εργαζόμαστε πάνω σε αυτό που σπουδάζουμε και αγαπούμε- Θα είμαστε ευτυχισμένοι και άρα  αποδοτικοί σε αυτό που κάνουμε.

2 ) Το βασικό εισόδημα θα συμβάλει στη βελτίωση των συνθηκών εργασίας
Ο καθένας από εμάς έχοντας το άνευ όρων βασικό εισόδημα ως δίχτυ ασφαλείας , θα μπορεί να αμφισβητήσει τον εργοδότη του σε περίπτωση που διαπιστώσει ότι οι συνθήκες εργασίας του είναι άδικες ή ταπεινωτικές.
Θα μπορεί να αμφισβητεί, να διεκδικεί , να αγωνίζεται στο χώρο εργασίας του γιατί δεν θα έχει στον βαθμό που έχει τώρα ανάγκη την οποιαδήποτε μορφή ανασφάλιστης και χωρίς τις σωστές προϋποθέσεις εργασία.
Κανένας από μας δεν θα κάνει οποιαδήποτε δουλεία του ποδαριού μόνο και μόνο για να επιβιώσει αφού τις βασικές του ανάγκες θα τις καλύπτει από το Βασικό Εισόδημα.

3 ) Το βασικό εισόδημα θα συρρικνώσει την γραφειοκρατία.
Επειδή το βασικό εισόδημα στηρίζεται σε ένα απλό μοντέλο φορολόγησης, όπου στηρίζεται στο ότι επιτέλους οι πλούσιοι μέσω φορολογίας θα επιστρέφουν στην κοινωνίας μέρος του πλούτου τους, θα μειώσει όλη τη γραφειοκρατία γύρω από το κράτος πρόνοιας καθιστώντας έτσι το σύστημα λιγότερο περίπλοκο και δαπανηρό και παράλληλα πιο δίκαιο.

4 ) Το βασικό εισόδημα θα μειώσει τη διαφθορά στο κράτος.
Ως προέκταση του ( 3 ) , η διαφθορά και η κάθε μορφή απάτης που προκύπτει από την είσπραξη διαφόρων επιδομάτων θα εξαφανιστεί ως δυνατότητα , διότι κανείς δεν θα χρειάζεται να διαπράξει απάτη για να πάρει το βασικό εισόδημα : θα χορηγείται σε όλους αυτόματα.

5 ) Το βασικό εισόδημα θα συμβάλει στη μείωση των ανισοτήτων.
Το βασικό εισόδημα είναι επίσης ένα μέσο για την κατανομή του πλούτου που παράγεται από την κοινωνία σε όλους τους ανθρώπους μειώνοντας έτσι τις αυξανόμενες ανισότητες σε όλο τον κόσμο.

6 ) Θα παρέχει μια πιο ασφαλή ζωή κι ένα ουσιαστικό δίχτυ ασφαλείας σε όλους τους ανθρώπους.
Τα περισσότερα υπάρχοντα επιδόματα που είναι εξαρτώμενα από το εισόδημα αποκλείουν άτομα λόγω της πολυπλοκότητάς τους και της γραφειοκρατίας από την οποία συνοδεύονται.
Είτε επειδή οι άνθρωποι δεν γνωρίζουν πώς να τα διεκδικούν είτε επειδή δεν γνωρίζουν εάν πληρούν τις προϋποθέσεις, πολλοί από αυτούς που τα δικαιούνται δεν τα λαμβάνουν.
Με το βασικό εισόδημα , οι άνθρωποι που σήμερα αποκλείονται θα έχουν αυτόματα κατοχυρώσει το δικαίωμα τους σε ένα εφόρου ζωής εισόδημα.

7 ) Το βασικό εισόδημα θα συμβάλει σε λιγότερες ώρες εργασίας και στην καλύτερη κατανομή των θέσεων εργασίας.
Με ένα βασικό εισόδημα, οι άνθρωποι θα έχουν τη δυνατότητα να μειώσουν τις ώρες εργασίας τους, χωρίς να μειώνουν το εισόδημά τους . Έτσι θα είναι σε θέση να περνούν περισσότερο χρόνο κάνοντας άλλα πράγματα τα οποία επιθυμούν.
Θα μπορούν να περνούν περισσότερο χρόνο με την οικογένεια τους, να προσφέρουν στο κοινωνικό σύνολο, να δημιουργούν και να διασκεδάζουν.
Σε μακροοικονομικό επίπεδο , αυτό θα προκαλέσει μια καλύτερη κατανομή των θέσεων εργασίας , επειδή οι άνθρωποι που θα μειώσουν τις ώρες εργασίας τους, θα αυξήσουν τις ευκαιρίες απασχόλησης για εκείνους που σήμερα αποκλείονται τελείως από την αγορά εργασίας .
Παράλληλα όλοι μας θα είμαστε περισσότερο χαρούμενοι και δημιουργικοί και όχι σκλάβοι της εργασίας.

8 ) Το βασικό εισόδημα θα επιβραβεύσει την κοινωνική προσφορά.
Ένας τεράστιος αριθμός μη κερδοσκοπικών δραστηριοτήτων επί του παρόντος δεν αναγνωρίζονται ως οικονομικές συνεισφορές. Ωστόσο , η οικονομία μας βασίζεται όλο και περισσότερο σε αυτές τις ελεύθερες συμμετοχές.
Το βασικό εισόδημα θα αναγνωρίζει και θα επιβραβεύει αυτές τις δραστηριότητες.

9 ) Το βασικό εισόδημα θα ενισχύσει τη δημοκρατία μας.
Με ένα ελάχιστο επίπεδο ασφάλειας εγγυημένο για όλους τους πολίτες και λιγότερο χρόνο στην εργασία ή να ανησυχούμε για την εργασία θα γίνονται περισσότερες καινοτομίες στην πολιτική, στη κοινωνία , στην οικονομία και στην τεχνολογία.
Θα ενισχυθεί η συμμετοχή όλων μας στα κοινά και θα τονωθεί η έννοια της κοινωνική προσφοράς, πολύ απλά γιατί όλοι μας θα έχουμε περισσότερο χρόνο να προσφέρουμε τόσο στον εαυτό μας όσο και στο κοινωνικό σύνολο.

Βασικό εισόδημα + εργασία που επιλέγουμε + περισσότερος χρόνος για κοινωνική προσφορά και συμμετοχή στα κοινά.

10 )Το βασικό εισόδημα θα εξαλείψει την ακραία οικονομική φτώχεια
Επειδή ζούμε σε έναν κόσμο όπου έχουμε τα μέσα (τις ελπίδες, τη βούληση ) να σταματήσουμε κάθε είδους πόνο που βλέπουμε ως ένα δήθεν σταθερό χαρακτηριστικό του περιβάλλοντός μας .

 

Το Βασικό εισόδημα είναι ένας τρόπος για να ενωθούν τα μέσα και η βούληση.
Όταν η ελευθερία συναντά την δικαιοσύνη, τότε η κοινωνία που ζούμε είναι πιο ανθρώπινη.

Πηγήhttp://basicincome.org.uk/reasons-support-basic-income/

Οκτ 28

Απαντήσεις σε ερωτήματα για το Βασικό Εισόδημα

 

Αυτή την περίοδο “τρέχει” η πρωτοβουλία για την συλλογή υπογραφών πολιτών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ώστε να προωθηθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το θέμα ενός Βασικού Εισοδήματος.

 

Τι είναι Βασικό Εισόδημα; Είναι ένα ατομικό εισόδημα που δίδεται σε όλους τους πολίτες ή τους νόμιμους κατοίκους μίας χώρας χωρίς κανέναν όρο. Το λαμβάνουν όλοι ανεξαιρέτως ηλικίας, εισοδήματος, οικογενειακής και εργασιακής κατάστασης.

 

Γενικά οι αντιδράσεις που υπάρχουν στο άκουσμα του Βασικού εισοδήματος είναι θετικές. Υπάρχουν όμως και κάποιες πρώτες αρνητικές αντιδράσεις ειδικά τώρα που στην Ελλάδα έχουμε σοβαρά οικονομικο-πολιτικά  προβλήματα  Είναι μία αντίδραση φόβου για το τι κρύβεται από πίσω. Είναι όμως λογική; Έχει βάση η όποια αντίδραση ή απλά είναι απόρροια της σημερινής κατάστασης;

 

Κατ' αρχήν να σας πούμε τις αντιδράσεις που έχουμε ακούσει και τις απαντήσεις που γνωρίζουμε και δίνουμε και εμείς:

 

1.      Γιατί να μην έχουμε ένα βασικό μισθό, αλλά ένα βασικό εισόδημα;

 

Εδώ η απάντηση είναι απλή. Το βασικό εισόδημα Δεν αντικαθιστά τον βασικό μισθό. Ένα βασικό εισόδημα δίδεται από το κράτος ανεξάρτητα από το αν δουλεύει κάποιος ή όχι, από τη στιγμή που γεννιέται και μέχρι τον θάνατο του. Ο μισθός δίδεται από τον εργοδότη. Η ιδέα του βασικού εισοδήματος είναι να συμπληρώνει και όχι να αντικαθιστά οποιοδήποτε μισθό ή άλλο εισόδημα, μη επιδοματικό. (Περισσότερα στο παράρτημα 1)

 

2.      Θα πρέπει να ανεβάσουμε πολύ την φορολογία και δεν θα μαζέψουμε ποτέ τα χρήματα για να χρηματοδοτήσουμε το Βασικό Εισόδημα.

 

Η αλήθεια είναι ότι θα χρειαστεί φορολογική και προνοιακή μεταρρύθμιση, αλλά οι φόροι δεν θα ανέβουν πολύ ή τουλάχιστον η επιβάρυνση που έχει υπολογιστεί στους φόρους, σε κάποιες προτάσεις, θα είναι σχετικά μικρή. (Περισσότερα στο παράρτημα 2)

 

3.      Γιατί να το λαμβάνουν και οι πλούσιοι; Δεν είναι αδικία;

     Η οικονομική κατάσταση του κάθε ανθρώπου δεν αποτελεί κριτήριο για το αν δικαιούται το Βασικό Εισόδημα. Επίσης πολύ συχνά τα κριτήρια και οι προϋποθέσεις γεννούν γραφειοκρατία, στιγματισμό και μεγάλα ποσοστά διαφθοράς. Το κόστος αυτών ίσως να είναι πολύ μεγαλύτερο από το να το λαμβάνουν και μερικές χιλιάδες άνθρωποι που δεν το χρειάζονται. Εξάλλου, αυτοί καλούνται να το χρηματοδοτήσουν με τους φόρους τους. (Περισσότερα στο παράρτημα 3)

 

4.      Γιατί να το λαμβάνουν όσοι δεν εργάζονται; Δεν είναι αδικία;

 

Όλη η ιδέα του Βασικού Εισοδήματος βασίζεται στο ότι είναι ανθρώπινο δικαίωμα η διαβίωση με κάποια αξιοπρέπεια. Δεν έχει να κάνει με εργασία ή άλλο αντάλλαγμα. Και μόνο ότι κάποιος ζει πάνω σε έναν κόσμο που τμήμα του, του ανήκει, του δίνει το δικαίωμα να λαμβάνει ένα μικρό αντίκρισμα της αξίας του. (Περισσότερα στο παράρτημα 4)

 

5.      Τι γίνεται με τους μετανάστες; Δεν θα πληρώνουν αυτοί μέσω κατανάλωσης κάτι που δεν θα λαμβάνουν;

 

Εδώ υπάρχουν δύο θέματα. Αν ο μετανάστης είναι νόμιμος κάτοικος μίας χώρας, θα μπορεί να λαμβάνει αυτό το εισόδημα εφ’ όσων καλύπτει εκτός από τους πολίτες και όλους τους νόμιμους κατoίκους. Αυτή είναι και η πρόταση που στηρίζεται από τους περισσότερους από όσο γνωρίζω, καθώς η συμμετοχή και στην οικονομία είναι το ζητούμενο εδώ. Σχετικά με τους μη νόμιμους κατοίκους, ή αλλιώς παράνομους μετανάστες, οι πιθανές λύσεις είναι δύο και δεν έχουν να κάνουν με το Βασικό Εισόδημα:  α). να φροντίσουμε να ενσωματώνονται όσο το δυνατόν γρηγορότερα και β) να φροντίσουμε ώστε να υπάρχουν ευκαιρίες στις χώρες προέλευσης ώστε να μην χρειάζεται μαζική μετανάστευση.  (Περισσότερα στο παράρτημα 5)

 

6.      Αν υπογράψω και δώσω την ταυτότητά μου, δεν μπορούν να μου κλέψουν τα στοιχεία ή να με κυνηγήσουν;

 

Κατ’ αρχήν, η σελίδα που υπογράφουμε είναι στην υποδομή της Ευρωπαϊκής Ένωσης και είναι απολύτως ασφαλής. Τα στοιχεία αυτά δεν φεύγουν πουθενά αλλού και χρησιμοποιούνται μόνο για διασταύρωση των υπογραφών. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει πρόσβαση στα στοιχεία αυτά ήδη μέσω των εθνικών κυβερνήσεων. Μία «διαρροή» στοιχείων που έχει το κράτος είναι πιθανότερη στην Ελλάδα, παρά στην Ε.Ε. και έχει ήδη συμβεί στην Ελλάδα. Επίσης ο φόβος της καταδίωξης είναι υπερβολικός γιατί μιλάμε για έναν δημοκρατικό θεσμό σε μία δημοκρατική Ευρώπη και για ένα θέμα που δεν νομίζω θα καθίσει κανείς να κυνηγήσει κάποιον άλλο, ακόμα και να ήξεραν ότι υπέγραψαν.

 

7.      Γιατί να εμπιστευτώ την Ευρωπαϊκή Επιτροπή/Ένωση; Τι έχουν κάνει αυτοί για μένα;

 

Την Ευρώπη την δημιουργούμε εμείς, οι πολίτες της. Μπορεί να νομίζετε ότι δεν έχετε λόγο, αλλά ποιος ψηφίζει τους ευρωβουλευτές; Ποιος ψηφίζει τους πολιτικούς στα διάφορα έθνη; Εμείς; Λένε ψέματα; Λένε. Αλλά ποιος τα πιστεύει και τους ψηφίζει; Πάλι εμείς. Τώρα λοιπόν που η Ε.Ε. μας δίνει την δυνατότητα να ορίσουμε έστω και μερικώς την ατζέντα της μέσω της Ευρωπαϊκής Πρωτοβουλίας Πολιτών (ECI) δεν θα προσπαθήσουμε καν; Έχουμε την δυνατότητα να προσπαθήσουμε τουλάχιστον να διορθώσουμε κάποια από τα λάθη των πολιτικών μας. Γιατί να μην το κάνουμε;

 

8.      Ποια κόμματα το στηρίζουν; Είναι κομμουνιστικό; Φιλελεύθερο;

 

Το στηρίζουν πολιτικοί από όλο το φάσμα. Από φιλελεύθεροι μέχρι αριστεροί, ακόμα και αναρχικοί. Όπως είπαμε και στην αρχή είναι ανθρώπινο δικαίωμα. Η αλήθεια είναι ότι κάθε πλευρά το στηρίζει για τους δικούς της λόγους, αλλά σημασία έχει ότι είναι αποδεκτό από ανθρώπους που ανήκουν σε όλο το φάσμα της πολιτικής. Το ίδιο βέβαια συμβαίνει και με τους πολέμιούς του.

 

9.      Γιατί να ασχοληθούμε με το Βασικό Εισόδημα και να μην λύσουμε πρώτα άλλα προβλήματα;

 

Το βασικό εισόδημα δεν είναι η λύση σε όλα τα προβλήματα. Είναι η λύση σε συγκεκριμένα προβλήματα. Και ως τέτοιο το προωθούμε. Κανείς δεν εμποδίζει να ασχοληθούμε και με άλλα προβλήματα, αλλά δεν γίνεται να ασχολούμαστε μόνο με αυτά που άλλοι νομίζουν σοβαρότερα ακόμα και αν είναι. Μπορούμε και πρέπει να προσπαθούμε να λύνουμε ταυτόχρονα τα προβλήματά μας ως κοινωνία. Ας εκμεταλλευτούμε λοιπόν τις δυνατότητες και τους πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης για να το κάνουμε.

 

Παράρτημα 1

Η ιδέα του Βασικού Εισοδήματος μπορεί σημαίνει ότι για την χρηματοδότησή του θα πρέπει να περικοπούν τυχόν επιδόματα μέχρι το ύψος του βασικού εισοδήματος. Αυτό γίνεται για να μειωθεί το κόστος του Βασικού Εισοδήματος και να προστεθούν πόροι σε αυτό. Σε κάποιες περιπτώσεις αντικαθιστά και τμήμα της σύνταξης στην περίπτωση που αυτή δεν βασίζεται σε εισφορές. Αυτά είναι διάφορες παραλλαγές και πρέπει να μελετηθούν, όπως ζητάει η πρωτοβουλία.

 

Παράρτημα 2

Υπάρχουν διάφορες προτάσεις για την χρηματοδότηση του Βασικού Εισοδήματος. Μία συγκεκριμένη που στηρίζεται από τον καθηγητή Philippe Van Parijs, μιλάει για χρηματοδότηση μέσω ενός ΦΠΑ στο 19 (σταθμισμένο για τις 27 χώρες της Ε.Ε.) που θα αποδίδει 200 ευρώ μέσο όρο ως Βασικό Εισόδημα. Αυτό σημαίνει ότι κάποιες χώρες θα χρειαστεί να αυξήσουν τον φόρο και φυσικά να καλύψουν το κενό ανάμεσα στο τι πρέπει να εισπράττουν και τι πραγματικά εισπράττουν. Για παράδειγμα, το Λουξεμβούργο έχει μία απόκλιση μόνο 2% στα έσοδα του ΦΠΑ, ενώ η Ελλάδα περίπου στο 30%. Αυτό σημαίνει φυσικά ότι πρέπει να καλύψουμε το κενό με καλύτερους μηχανισμούς ελέγχου και είσπραξης. Δεν είναι όμως ασύνδετο όλο αυτό και από το συνολικό αίσθημα φορολογικής δικαιοσύνης.

 

Παράρτημα 3

Όσο περισσότερο καταναλώνει κανείς, τόσο περισσότερο συνεισφέρει στην φορολογία σε απόλυτους αριθμούς. Για αυτό το λόγο ίσως θα ήταν αδικία να κόψουμε σε αυτούς  το Βασικό εισόδημα.  Φανταστείτε επίσης ότι θα χρειάζεται είτε μία πρόσθετη γραφειοκρατία για να αποδείξει κάποιος ότι πρέπει να λαμβάνει αυτό το εισόδημα, είτε αν υποθέσουμε ότι γίνεται αυτόματα μέσω εφορίας (που είναι  το λογικότερο) να υπάρχει ένα όριο λίγων ευρώ που στερεί το βασικό εισόδημα από κάποιους. Αν μάλιστα το σκεφτούμε αναλογικά, το να δώσεις 200 ευρώ (για παράδειγμα) σε κάποιον που έχει 100 ή 200 ευρώ το μήνα ή και καθόλου είναι πολύ σημαντικότερο από το να το κόψεις από κάποιον που έχει εισόδημα 5000 ευρώ.  Εξάλλου θα επιστραφεί στην κατανάλωση.

 

Παράρτημα 4

Η ιδέα του Βασικού Εισοδήματος έχει να κάνει και με το δικαίωμα στα κοινά. Τι είναι κοινά; Είναι οι πόροι που ανήκουν σε όλους, όπως το υπέδαφος, ο ήλιος, ο αέρας κλπ… Η εκμετάλλευσή τους φέρνει κάποιους φόρους στο κράτος, οι οποίοι όμως δεν φτάνουν στα φτωχότερα μέλη της. Γιατί τι να τους κάνεις π.χ. τους δρόμους αν δεν μπορείς να πάρεις το λεωφορείο γιατί δεν έχεις  ούτε το αντίτιμο του εισιτηρίου στην τσέπη σου; Ένα βασικό εισόδημα φροντίζει να δώσει πίσω σε όλους και έτσι να επιτρέψει την συμμετοχή στην κοινωνία.

 

Παράρτημα 5

Το πρόβλημα της παράνομης μετανάστευσης είναι άλυτο από το Βασικό Εισόδημα. Αυτό  γιατί αν και θα θέλαμε ίσως να δώσουμε σε όλους βοήθεια, θα δημιουργούσε ένα κύμα μετανάστευσης χωρίς προηγούμενο και θα καταλήγαμε να μην έχουμε τίποτα να δώσουμε σε κανέναν, νόμιμο ή μη.  Οπότε η καλύτερη λύση είναι να δίδεται σε όλους τους νόμιμους κατοίκους και ταυτόχρονα με άλλες πολιτικές να φροντίσουμε για την μεγαλύτερη δυνατή μείωση της παράνομης μετανάστευσης καθώς και την γρήγορη ενσωμάτωση όσων είναι δυνατόν και θέλουν να ενσωματωθούν.

 
Οκτ 24

Η Σλοβενία γίνεται η δεύτερη χώρα που φτάνει τον στόχο.

Έχοντας μείνει κάτι λιγότερο από 90 μέρες για την συλλογή υπογραφών, η Σλοβενία γίνεται η δεύτερη χώρα που φτάνει τον στόχο. 

Τα θερμά μας συγχαρητήρια. Συνεχίζουμε για να μαζέψουμε 1 εκατομμύριο υπογραφές. Πλέον είμαστε στην κρίσιμη μάζα και μας μαθαίνουν κάθε μέρα όλο και περισσότεροι.

1379473_10200759805499304_1784084007_n

Οκτ 21

Το πείραμα Βασικού Εισοδήματος της Ινδίας

8023830Η Ομοσπονδία Αυτοαπασχολούμενων Γυναικών στην Ινδία πρόσφατα ολοκλήρωσε ένα πιλοτικό πρόγραμμα εφαρμογής του θεσμού του Βασικού Εισοδήματος. Σε 8 από 20 χωριά δόθηκε στους κατοίκους ένα χρηματικό βοήθημα ανεξάρτητο και χωρίς προϋποθέσεις ενώ τα άλλα 12 χωριά έμειναν χωρίς ενίσχυση και παρακολουθήθηκαν ως μέτρο σύγκρισης. Το βοήθημα ήταν 200 ρουπίες για κάθε ενήλικα (περίπου $3) και 100 ρουπίες για κάθε παιδί. Μετά τον πρώτο χρόνο αυξήθηκαν σε 300 και 150 ρουπίες αντίστοιχα. Το πρόγραμμα εφαρμόστηκε σε περίπου 6000 άτομα στα 8 χωριά για 12 μέχρι 17 μήνες. Το ποσό αυτό ήταν αντίστοιχο με περίπου το 20-30% του μηνιαίου εισοδήματος για τις φτωχότερες οικογένειες της μελέτης.



Οι ερευνητές παρατήρησαν ότι η καταβολή της παροχής οδήγησε σε σημαντική μείωση της πείνας, κακής διατροφής και ασθενειών στους συμμετέχοντες. Αυξήθηκε η ιδιοκτησία ζώων, η παραμονή στο σχολείο και οι επενδύσεις σε γεωργικά εργαλεία. Δεν αυξήθηκε η κατανάλωση αλκοόλ. Μάλιστα η έρευνα έδειξε ότι στα χωριά του πειράματος αυξήθηκαν οι ώρες εργασίας ενώ οι λήπτες είχαν τρεις φορές περισσότερες πιθανότητες να αρχίσουν μια δική τους επιχείρηση.



Αυτά τα θετικά αποτελέσματα της αύξησης της εργασίας και του εισοδήματος από εργασία που βρέθηκαν επίσης και σε ανάλογη μελέτη στην Ινδία επιβεβαιώνονται και από άλλα προγράμματα χρηματικών παροχών. Πχ στη Νότια Αφρική η σύνταξη γήρατος, το επίδομα διατροφής παιδιών και το επίδομα αναπηρίας βοήθησαν στην αύξηση συμμετοχής στην αγορά εργασίας και την απασχόληση.


Φωτο http://bestofmadhukar.blogspot.gr/2010/06/oh-just-another-indian-village.html

Πηγή: ΙΚΦ – Ίδρυμα κατά της φτώχειας 

Οκτ 18

Το Εύρω-Μέρισμα (Euro-Dividend)

03/07/2013 BY PHILIPPE VAN PARIJS                                                                   Basic income earth network        

 

vanparijs

 

Η κριτική είναι εύκολη. Το να προτείνεις κάτι είναι πιο δύσκολο. Ορίστε μια πρόταση, απλή και ριζοσπαστική, κι όμως — όπως θα επιχειρηματολογήσω — λογική και επείγουσα.

Θα το αποκαλέσω Εύρω-Μέρισμα. Συνιστάται στην πληρωμή ενός μέτριου βασικού εισοδήματος σε κάθε νόμιμο κάτοικο της Εύρωπαϊκής Ένωσης ή τουλάχιστον του υποσυνόλου που αποτελείται από τα κράτη-μέλη τα οποία είτε ανήκουν στην ευρωζώνη είτε πρόκείται να μπούν. Αυτό το εισόδημα παρέχει στον κάθε κατοίκο ένα καθολικό και άνευ όρων πάτωμα το οποίο μπορεί να συμπληρωθεί από εισόδημα εργασίας, εισόδημα από κεφάλαια, αλλά και από κοινωνικά επιδόματα. Το συγκεκριμένο ύψος του μπορεί να διαφέρει από χώρα σε χώρα, σύμφωνα με το κόστος ζωής. Μπορεί επίσης να είναι χαμηλότερο για τους νέους και υψηλότερο για τους ηλικιωμένους. Θα έπρεπε να χρηματοδοθεί μεσώ ΦΠΑ. Για να χρηματοδοθεί ένα Εύρω-Μέρισμα μεσαίους ύψους 200 ευρώ το μήνα για κάθε κάτοικο της ΕΕ, χρειάζεται η βάση της εναρμοσμένης προστιθέμενης αξίας της ΕΕ να φορολογηθεί μ’ένα συντελεστή περίπου των 20%, ενώ η συνολική επιβάρυνση του ΑΕΠ της ΕΕ θα πλησιάζει το 10%.

Γιατί χρειαζόμαστε ενά τέτοιο άνευ προηγουμένου μηχανισμό; Για τέσσερις λόγους. Ο πιο επείγον σχετίζεται με την κρίση στην ευρωζώνη. Πώς γίνεται οι ΗΠΑ να έχουν λειτουργήσει επιτυχώς για πολλές δεκαετίες με ένα μοναδικό νόμισμα, παρόλες τις οικονομικές παρεκλίσεις ανάμεσα στις 50 πολιτείες και την διαφορετική οικονομική ισχύ της κάθε μίας, ενώ η ευρωζώνη βρίσκεται σε βαθιά κρίση μετά από μόλις μία δεκαετία; Από τον Μίλτον Φρίντμαν εώς τον Αμαρτύα Σεν, οι οικονομολόγοι μάς έχουν προειδοποίησει επανειλημμένα: Η Ευρώπη στερείται δύο απορροφητικών μηχανισμών, οι οποίοι στις ΗΠΑ δρούν ως ισχυρά όπλα απέναντι στην αδυναμία της κάθε πολιτείας να πραγματοποιήσει νομισματικές προσαρμογές.

 

Το πρώτο από αυτά είναι η μετανάστευση ανάμεσα στις πολιτείες. Το ποσοστό των κατοίκων των ΗΠΑ που μετακομίζει πρός άλλη πολιτεία σε οποιαδήποτε περιόδο είναι περίπου έξι φορές μεγαλύτερο από το αντίστοιχο ποσοστό των κατοίκων της ΕΕ. Μπορεί οι Ευρωπαίοι να γίνουν κάπως πιο ευκίνητοι. Όμως η οχυρωμένη γλωσσική μας ποικιλία βάζει πολύ αυστηρά όρια στο εώς πού μπορούμε να αναμένουμε — ή μάλλον να ελπίζουμε — κάποια ενίσχυση αυτού τού πρώτου μηχανισμού. Ένας άνεργος δεν θα μεταναστεύσει ποτέ τόσο εύκολα από την Αθήνα στο Μόναχο όσο γίνεται από το Ντήτροϊτ στο Άυστιν.

Ο δεύτερος ισχυρός απορροφητικός μηχανισμός της ζώνης του δολαρίου αποτελείται από ένα αυτόματο σύστημα μεταβίβασης πόρων που εφαρμόζεται βασικά με την λειτουργία ενός κράτους πρόνοιας, το οποίο είναι οργανωμένο και χρηματοδοτούμενο σε ομοσπονδιακό επίπεδο. Έαν το Μίσιγκαν ή το Μισούρι υποφέρει οικονομικά, δεν θα πέσει σ’ένα φαύλο κύκλο προς τα κάτω. Εκεί η ανεργία όχι μόνο απαλύνεται μέσω της μετανάστευσης, αλλά έπι πλέον εξ αιτίας τόσο μιάς φορολογικής αναστολής όσο και του διευρυμένου όγκου των κοινωνικών παροχών. Με αυτό τον τρόπο, ένα αυξανόμενο μέρος των κοινωνικών εξόδων χρηματοδοτείται ντε φάκτο από την υπολοίπη χώρα. Ανάλογα με την επιλεγμένη μεθοδολογία, η εκτίμηση του όγκου αυτής της αυτόματης ανακατανομής κυμαίνεται μεταξύ 20% και 40%. Αντιθέτως, στην ΕΕ, η μείωση των ελλειμάτων ενός κράτους μέλους μέσω της αναπροσαρμογής των καθαρών μεταβίβασεων μεταξύ κρατών παραμένει κάτω από το 1%. Δεδομένης της στενής προοπτικής του μεταναστευτικού μηχανισμού, η ευρωζώνη απλώς δεν μπορεί να παραμελήσει αυτό το δεύτερο. Ποιά θα έπρεπε να είναι η μορφή του; Δεν θα μετατρέψουμε ούτε θα έπρεπε ποτέ να μετατρέψουμε την ΕΕ σ’ένα «μέγα» κράτος πρόνοιας. Χρειαζόμαστε κάτι πιο μετριοπαθές, πολύ πιό απλό και ελαφρύ, πιό ενιαίο και γιαυτό το λόγο πιό συμβατό με την αρχή της επικουρικότητας της ΕΕ. Έαν η νομισματική μας ένωση θέλει να είναι βιώσιμη, πρέπει να οπλιστεί  με μία σειρά νέων εργαλειών. Ένα απ’αυτά τα εργαλεία θα είναι ένας απορροφητικός μηχανισμός, ο οποίος δεν μπορεί παρά να είναι κάτι σαν Εύρω-μέρισμα.

Ο δεύτερος λόγος για τον οποίο χρειαζόμαστε ένα τέτοιο «δι-εθνικό» μηχανισμό ανακατανομής πόρων αφορά την ΕΕ ως σύνολο. Η γλωσσική και πολιτιστική ποικιλία της ευρωπαϊκής ηπείρου όχι μόνο αυξάνει το κόστος της ενδοευρωπαϊκής μετανάστευσης και στη συνέχεια την καθιστά λιγότερο ελκυστική για τα αφορούμενα ατόμα. Επι πλέον μειώνει τα πλεονεκτήματα και αυξάνει τα κόστη της για τις αφορούμενες χώρες. Τόσο η οικονομική όσο και η κοινωνική ένταξη στο νέο περιβάλλον χρειάζεται περισσότερο χρόνο, απαιτεί περισσότερα διοικητικά και εκπαιδευτικά μέσα, και δημιουργεί περισσότερες μακροχρόνιες εντάσεις, συγκριτικά με την μετανάστευση από μια πολιτεία των ΗΠΑ στην άλλη. Όταν μετανάστες από φτωχότερες χώρες εισρέουν στις πλουσιότερες περιοχές του κέντρου, η αίσθηση μιας εισβολής από μη αφομοιωμένα πλήθη οδηγεί σε μία στροφή προς την επανίδρυση χοντρών τοίχων και αντιτίθεται τόσο στην ελεύθερη κυκλοφορία όσο και στην μη-διάκριση. Όμως υπάρχει μια εναλλακτική λύση: Η οργάνωση μιας συστηματικής ανακατανομής πόρων από το κέντρο προς την περιφέρεια. Ο κόσμος δεν θα αναγκαστεί πιά να ξεριζωθεί και να οδηγηθεί μετά βίας μακριά από τους συγγενείς και τις κοινότητες του, μόνο για να εξασφαλίσει την επιβιωσή του. Αντιθέτως, οι πληθυσμοί θα σταθεροποιηθούν αρκετά ώστε η μετανάστευση να γίνει απορροφήσιμη στις ελκυστικές χώρες και να πάψει να εξασθενεί τις περιφερειακές περιοχές. Έαν θέλουμε να έχει πολιτική διάρκεια και κοινωνικο-οικονομική αποτελεσματικότητα, μία ΕΕ με ελεύθερη εσωτερική μετανάστευση πρέπει να εφαρμόσει κάτι σαν το Ευρω-μέρισμα.

Τρίτον και πιο βασικό, η ελεύθερη διακίνηση του κεφαλαίου, του ανθρώπινου κεφαλαίου όπως και των αγαθών και των υπηρεσιών πέρα των συνόρων των κρατών μελών διαβρώνει την ικανότητα του κάθε κράτους να πετύχει τους στόχους ανακατανομής τους οποιούς έφτανε άνετα στο παρελθόν. Τα κράτη μέλη δεν είναι πια κυρίαρχα κράτη, ικανά να αποφασίζουν δημοκρατικά για τις  προτεραιοτητές τους και να πραγματοποιούν την αλληλεγγύη ανάμεσα στους πολίτες τους. Όλο και περισσότερο αναγκάζονται να συμπεριφέρονται σαν εταιρείες που δρούν κάτω από τον ψυχαναγκασμό της ανταγωνιστικότητας, επικεντρωμένες στην έλξη και την διατήρηση του χρηματικού όπως και του ανθρώπινου κεφαλαίου τους, πρόθυμες να απαλλαχθούν από κάθε κοινωνική δαπάνη που δεν μπορεί να πουληθεί ως επένδυση και να αποφύγουν κάθε μέτρο που θα μπορούσε να ελκυεί κοινωνικούς τουρίστες ή άλλο μη παραγωγικό πληθυσμό. Δεν είναι πια η δημοκρατία που επιβάλλει τους κανόνες της στις αγορές και τις χρησιμοποιεί γιά δικούς της σκοπούς. Αντιθέτως, είναι η ενιαία αγορά η οποία επιβάλλει τους δικους της νόμους στις δημοκρατίες και τις αναγκάζει να δώσουν κορυφαία πρωτεραιότητα στην ανταγωνιστικότητα. Εάν προκείται οι διάφοροι τρόποι οργάνωσης της κοινωνικής αλληλεγγύης να σωθούν από τον φορολογικό και κοινωνικό ανταγωνισμό, ένα μέρος της αλληλεγγύης  πρέπει να τοποθετηθεί σ’ένα υψηλότερο επίπεδο. Η ισχύς και η ποικιλία των κρατών πρόνοιας της ΕΕ δεν θα επιζήσει της δολοφονικής πίεσης της ανταγωνιστικότητας, εκτός κι αν η ενιαία ευρωπαϊκη αγορά λειτουργήσει πάνω στη βάση ενός μηχανισμού όπως το Ευρω-μέρισμα.

Τέλος, σε όλες τις διαστάσεις της λειτουργίας της ΕΕ έχει σημασία οι αποφάσεις να θεωρούνται νόμιμες, ώστε οι κυβερνήσεις και οι πολίτες να μην αισθάνονται ότι δικαιούνται να τις παρακάμψουν με οποιοδήποτε τρόπο. Ένας σημαντικός παράγοντας είναι το κατά πόσο οι πολίτες αντιλαμβάνονται αρκετά χειροπιαστά ότι η Ένωση κάνει κάτι γιά όλους και όχι μόνο για την ελίτ, αλλά και για τους μετανάστες, γι’αυτούς που αρπάζουν τις νέες ευκαιρίες, όπως και για τα κάτω στρώματα, για τους αποκλεισμένους, γι’αυτούς που παραμένουν στα σπίτια τους. Με την δημιουργία του πρώτου συστήματος δημόσιας συνταξιοδότησης στον κόσμο, ο Μπίσμαρκ βοήθησε στο να ενισχυθεί η τότε εύθραυστη νομιμότητα της ενωμένης Γερμανίας. Εάν πρόκειται η Ένωση να είναι κάτι παρά πάνω από μιά άκαρδη γραφειοκρατία στα μάτια του λαού, εάν θέλει να γίνει αντιληπτή ως μία Ευρώπη που φροντίζει, με την οποία όλοι μπορούν να ταυτιστούν, θα χρειαστεί να βρεί έναν τρόπο να χτίσει κάτι εντελώς καινούργιο και άνευ προηγουμένου: έναν καθολικό Ευρω-μέρισμα.

Μήπως υπάρχουν σοβαρές αντιρρήσεις σ’αυτή την πρόταση; Και φυσικά υπάρχουν. Ορισμένοι π.χ. μπορούν να αμφισβητούν την ορθότητα της επιλογής του ΦΠΑ ως πηγή χρηματοδότησης του σχεδίου. Το ΦΠΑ είναι όντως η πιο εξευρωπαϊσμένη απ’όλες τις κύριες μορφές φορολόγησης. Όμως δεν θα είχε περισσότερο νόημα να χρησιμοποιηθεί π.χ. ένας φόρος Τόμπιν[1] ή ένας φόρος επί του άνθρακα; Μπορούμε να το κάνουμε, όμως το ποσό που μπορεί να μαζευτεί με αυτούς τους φόρους, με βάση πολύ αισιόδοξες εκτιμήσεις, δεν θα φτάσει παρά για ένα μηνιαίο Ευρω-μέρισμα ύψους 10 εώς 14 ευρώ. Τότε γιατί να μη χρησιμοποιήσουμε τον πιο προοδευτικό (σταδιακό) φόρο εισοδήματος; Επειδή ο ορισμός της φορολογικής βάσης του φόρου εισοδήματος διαφέρει πολύ από χώρα σε χώρα και επειδή εδώ πρόκειται για καυτό πολιτικό θέμα. Πέραν αυτού, ο σημερινός φόρος εισοδήματος ντε φάκτο δεν είναι παρά ελάχιστα πιό προοδευτικός (σταδιακός) από το ΦΠΑ. Έαν προστίθεται στους εθνικούς συντελεστές, ο προτεινόμενος συντελεστής των 20% δεν θα καθιστά το ΦΠΑ συνολικά μή βιώσιμο; Δεν χρειάζεται να προστεθεί στους εθνικούς συντελεστές που έχουμε σήμερα: Εφ’όσον υπάρχει Ευρω-μέρισμα, τα κοινωνικά έξοδα των κρατών μελών θα μπορέσουν και θα πρέπει κιόλας να μειωθούν, ενώ οι εισφορές του φόρου εισοδήματος θα αυξάνονται ως άμεση συνέπεια της σκέτης παρουσίας του.

Άλλοι ενδεχομένως να φέρουν ως αντίρρηση το γεγονός ότι ο καθένας από τους τέσσερις σκοπούς του θα μπορούσε να επιτυγχάνεται καλύτερα με κάποια πιο περίπλοκα, πιο έξυπνα μέτρα. Τα περισσότερα απ’αυτά τα επιχειρήματα ίσως θα είναι ορθά. Απλώς, ισχυρίζομαι ότι κανένα άλλο διαχειρήσιμο μέτρο δεν θα εξυπηρετούσε όλους αυτούς τους σκοπούς όντας ταυτόχρονα κατανοητό γιά τον απλό ευρωπαίο πολίτη.

Πιο ουσιαστική φαίνεται η αντίρρηση κατά την οποία, όσο επιθυμητοί κι αν είναι οι στόχοι αυτού του μέτρου, θα ήταν ανήθικο να δίνουμε σε όλους κάτι χωρίς αντάλλαγμα. Αυτή η αντίρρηση βασίζεται σε μία παρεξήγηση. Ένα Ευρω-μέρισμα δεν είναι μια άδικη ανακατανομή των καρπών της σκληρής δουλείας ενός τίμιου εργάτη. Μάλλον αποτελεί ένα μοίρασμα σε όλους τους ευρωπαίους κατοίκους — με τη μορφή ενός μέτριου βασικού εισοδήματος — μιας μερίδας του κέρδους της ευρωπαϊκής ενοποίησης. Πόσο επικερδές είναι το γεγονός ότι δεν έχουμε να κάνουμε πόλεμο μεταξύ μας; Πόσο μας έχει οφελήσει ο αυξανόμενος ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων μας ή ακόμα η δυνατότητα της μετατόπισης των παραγωγικών δυνάμεών μας όπου έχουν μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα στην Ευρώπη; Κανείς δεν το ξέρει είτε πρόκειται ποτέ να το μάθει. Το μόνο που όμως είναι βέβαιο, είναι το γεγονός ότι αυτά τα κέρδη μοιράζονται με πολύ άδικο τρόπο στον ευρωπαϊκό πληθυσμό, ανάλογα με το εάν μετακομίζει εύκολα ή όχι, ανάλογα με το κατά πόσο η κατάσταση που δημιούργησε η ευρωπαϊκή ενοποίηση είχε σαν αποτέλεσμα μία μείωση των τιμών κατανάλωσης ή μία ανατιμήση των προσόντων του. Ένα μέτριο Ευρω-μέρισμα είναι απλώς ένας ευθής και αποτελεσματικός τρόπος να εξασφαλιστεί ότι ένα μέρος από αυτά τα κέρδη θα φτάσει στον κάθε Ευρωπαίο με τρόπο χειροπιαστό.

Μήπως το Ευρω-μέρισμα είναι μια ουτοπική πρόταση; Και φυσικά είναι, όπως ουτοπική ήταν και η ΕΕ καθεαυτή εώς που, σχετικά πρόσφατα, ιδρύθηκε. Με την ίδια έννοια ουτοπικό ήταν και το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης εώς που ο Μπίσμαρκ άρχισε να το χτήζει. Αλλά ο Μπίσμαρκ δεν δημιούργησε το κοινωνικό θεσμό της σύνταξης επειδή το ήθελε η καλή του καρδιά. Το έκανε διότι ο κόσμος τότε είχε αρχίσει να κινητοποιείται με σκοπό να φέρει ακραίες αλλαγές σ’όλο το γερμανικό ράϊχ, το οποίο εκείνος προσπαθούσε να ενοποιήσει. Άρα τι περιμένουμε; 

Eλληνική μερτάφραση: Bernard Kundig

 


[1] Ο Νομπελίστας Τόμπιν πρότεινε να φορολογηθούν οι χρηματιστικές συναλλαγές (σημείωμα του   μεταφραστή).

Οκτ 08

Παρουσίαση Πρωτοβουλίας για το Βασικό Εισόδημα

Παρουσίαση Πρωτοβουλίας

Για το Βασικό Εισόδημα

 

Κυριακή, 13 Οκτωβρίου 5:00 μμ
Πολιτιστικό Κέντρο Ελληνικού, Αίθουσα Α

2ο Εναλλακτικό Φεστιβάλ Αλληλέγγυας & Συνεργατικής Οικονομίας

 

festival